Zadzwoń
|
Jak bezpiecznie korzystać z Wi-Fi? sierpień 23, 2018
Jak bezpiecznie korzystać z Wi-Fi?

Podczas urlopu, często zaraz po przybyciu do hotelu, włączamy w smartfonie Wi-Fi i sprawdzamy czy działo się coś godnego naszej uwagi. Przy okazji odbieramy pocztę i za pośrednictwem aplikacji mobilnej logujemy się na swoje konto bankowe. Takie działania w konsekwencji mogą okazać się zgubne.

 

Ponoć do 2020 roku na całym świecie będzie 454 miliony publicznych sieci Wi-Fi. Już dziś hotspoty są obecne praktycznie na każdym kroku. Z punktów tych korzystamy również na wakacjach, bowiem na czas urlopu tylko 1% Polaków całkowicie wyłącza telefon. Z kolei co trzeci z nas, podczas podróży, z siecią łączy się wyłącznie poprzez Wi-Fi w hotelu czy kawiarni.

 

Większość z nas, niestety, nie zastanawia się nad bezpieczeństwem i nie zdaje sobie sprawy z ryzyka jakie niesie za sobą korzystanie z hotspotów – ryzyka utraty danych czy pieniędzy. Prawie nikt nie czyta też regulaminów, które trzeba zaakceptować, by połączyć się z siecią.

 

Należy pamiętać, że sieć współdzielona z innymi użytkownikami może być niebezpieczna – i nie ma znaczenia, czy jest to hotel 5-gwiazdkowy czy sieć miejska. Większość hotspotów nie jest bowiem konfigurowana z myślą o bezpieczeństwie. Nawet dane logowania to tylko wstępne zabezpieczenie. Nigdy nie wiemy, kto jeszcze używa tej samej sieci.

 

Użytkownika sieci na niebezpieczeństwo najczęściej narażają tzw. ataki Man-in-the-Middle (MITM). Wówczas cyberprzestępcy monitorują ruch sieciowy i informacje wymieniane pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Mogą oni też z łatwością stworzyć własny hotspot, którego nazwa sugeruje, że należy do konkretnej restauracji czy hotelu. Logując się do takiej sieci, możemy liczyć się z utratą danych logowania do banku, poczty czy mediów społecznościowych.

 

Jak się przed tym uchronić?

  1. Wyłącz opcję automatycznego łączenia się z publicznymi sieciami.
  2. Zainstaluj VPN (Virtual Private Network) – oprogramowanie szyfrujące ruch sieciowy i uniemożliwiające przechwycenie przesyłanych informacji takich jak hasła czy dane karty kredytowej.
  3. Upewnij się, że system operacyjny Twojego urządzenia i aplikacje, które się na nim znajdują, są zaktualizowane.
  4. Zamiast przeglądarki, używaj dedykowanych aplikacji mobilnych.
  5. Do każdego konta ustal unikalne, silne hasło oraz – jeżeli to tylko możliwe – dwuetapową weryfikację.

Do góry