Zadzwoń
|
Najniebezpieczniejsze lotniska świata marzec 22, 2018

Mimo że podróż samolotem według statystyk należy do najbezpieczniejszych sposobów transportu, to korzystanie z niektórych lotnisk może okazać się nienajlepszym pomysłem. Postanowiliśmy przedstawić Wam dziesięć najgorszych miejsc do lądowania na świecie.

 

#10 – Lotnisko Tenzinga-Hillary’ego w Lukli (Nepal)

Lotnisko to położone jest w Himalajach na wysokości 2860 m n.p.m. Od użytku oddano je w 1964 roku. Pas startowy mierzy jedynie 527 metrów i nachylony jest pod kątem 12 stopni. Co najciekawsze, kończy się on 600-metrową przepaścią prowadzącą wprost do rwącej rzeki. Z tego lotniska korzystają głównie osoby, które planują zdobyć Mount Everest. O dziwo, w sezonie potrafi tu wylądować nawet 50 samolotów dziennie!

 

#9 – Ice Runway (Antarktyda)

To miejsce trudno nawet nazwać lotniskiem, choć pełni bardzo ważną rolę w zaopatrywaniu stacji badawczej McMurdo. Pomimo braku utwardzonego pasa, mogą tutaj lądować tak potężne samoloty jak chociażby C-130 Hercules. Najpierw jednak trzeba upewnić się, czy lód nie pęknie, gdy maszyna na nim usiądzie. Jeśli istnieje taka możliwość, samoloty są przekierowywane na inne lądowiska.

 

#8 – Port lotniczy Juancho E. Yrausquin w Sabie (Antyle Holenderskie)

Droga startowa tego lotniska wynosi jedynie 305 metrów. Lądują na nim samoloty typu STOL i helikoptery. Po jednej stronie pasa znajdziemy wysokie wzgórze, po drugiej zaś – skalne urwisko i klify.

 

#7 – Port lotniczy Courchevel, Francja

Lotnisko to znajduje się we francuskich Alpach. Droga startowa wynosi 525 m, a jej szerokość tak naprawdę zależy od intensywności opadów śniegu. Ten port lotniczny mieści się na wysokości około 2000 m n.p.m., więc na trudności związane z lądowaniem wpływ ma również rzadkie powietrze. Każdy pilot chcący tu wylądować, musi przejść specjalne szkolenie.

 

#6 – Gibraltar

Lotnisko na Gibraltarze powstało podczas trwania II wojny światowej i – najtrafniej mówiąc – nie należy ono do największych. Jak można zobaczyć na poniższym filmie, w tym miejscu samoloty dosłownie włączają się do ruchu drogowego.

 

#5 – Lotnisko Madeira (Madera)

Należy zacząć od tego, że lotnisko to leży pomiędzy oceanem, a pasem wysokich gór. Otwarto je w 1964 roku i początkowo długość pasa startowego wynosiła jedynie 1400 metrów. Po upływnie blisko 40 lat, długość pasa została podwojona i obecnie wynosi 2777 metrów.

 

 

 #4 – Port lotniczy Gustaw III, Saint-Barthelemy (Karaiby)

Lotnisko to mieści się między stromym wzgórzem, a brzegiem morza. Lądują tu wyłącznie małe samoloty transportowe i pasażerskie, które nie pomieszczą więcej niż 20 osób. Pas startowy mierzy jedynie 650 m i kończy się na pobliskiej plaży.

 

#3 – Port lotniczy Kranebitten, Innsbruck (Austria)

Ten port lotniczny leży na wysokości 547 m n.p.m., w odległości 4 km od miasta. Pas startowy mierzy 2000 metrów, aczkolwiek od południa miasto sąsiaduje z przełęczą o wysokości 1370 m n.p.m., przez co starty i lądowania odbywają się tutaj w niezwykle trudnych warunkach atmosferycznych.

 

#2 – Port lotniczy Svalbard (Norwegia)

Lotnisko to znajduje się na terenie archipelagu Svalbard na Oceanie Arktycznym. Mieszczą się tam jeszcze dwa inne lotniska, ale tylko to używane jest całkowicie do obsługiwania komercyjnych lotów.

 

#1 – Sao Paulo-Congonhas (Brazylia)

Główną wadą tego wybudowanego w 1930 roku portu lotnicznego jest fakt, iż mieści się on zaledwie 8 km od centrum miasta – sprawia to, że piloci podczas startu i lądowania mają bardzo mały margines błędu.

 

Do góry