Zadzwoń
|
Przed Świętami kupuj bezpiecznie grudzień 9, 2021

Okres przedświątecznych zakupów jest czasem, który bardzo często wykorzystują oszuści. Polska Policja podpowiada więc na co uważać i w jaki sposób dbać o bezpieczeństwo.

 

Policjanci ostrzegają: roztargnienie i pośpiech, które towarzyszą nam podczas świątecznych przygotowań, są dla oszustów idealną okazją do wyłudzenia pieniędzy. Wystarczy chwila nieuwagi, by dać się nabrać na „tańsze zakupy” albo dokonanie zakupów „w naszym imieniu” po wcześniejszym wyłudzeniu poufnych danych.

 

Szczególną uwagę powinniśmy więc zwracać na witryny internetowe, które podszywają się pod popularnych sprzedawców, a także na fałszywe e-sklepy promujące towar w podejrzanie niskich cenach. Ci pierwsi próbować będą wyłudzić nasze dane, drudzy zaś nie posiadają wystawionego na sprzedaż towaru.

 

W okresie przedświątecznym Policja rekomenduje zachowanie najwyższej ostrożności oraz stosowanie kilku ważnych zasad:

  • weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
  • czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
  • obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
  • wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
  • uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
  • jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
  • czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję i FinCERT.pl – BCC ZBP.

 

Źródło: policja.pl

Do góry